مقاله ها

هنر طراحان دوخت لباس

هنر طراحان دوخت لباس

هنر طراحان دوخت لباس

طراحی مد (به انگلیسی: Fashion Design) هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی(حسّیک) و یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متاثر از عرض‌های جغرافیایی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مد به طرق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند، بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آنها با تلاش برای طراحی لباس‌های زیبا و باب طبع جامعه سعی در ارضاء تمایل مصرف کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس‌های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان بر است، متخصصین این حرفه در عین حال باید بتوانند به طور دقیق زمان تغییر سلیقهٔ مصرف کننده را پیش بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.طراحان مد تلاش می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و دل انگیزی باشد، آنها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. آنها برای انجام این مهم محدوده‌ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده‌ای از رنگها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباس‌های روز و معمولی بیشترین میزان لباس‌های مصرفی را تشکیل می‌دهند و در محدودهٔ سبک‌های قراردادی متداول و مرسوم قرار دارند، لباس‌های رسمی و لباس‌های شب که برای مراسم خاص و مهمانی‌ها استفاده می‌شوند نیز مطلوب هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.برخی از لباس‌ها به طور خاص برای یک شخص ساخته می‌شوند. دوخت سفارشی (به فرانسوی: Haute couture) یا خیاطی قراردادی از جمله روش‌هایی هستند که برای این منظور به کار می‌روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس‌های روز و معمولی طراحی می‌شوند.

 

طراحان ایرانی که باید بشناسیدشان

بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد (زادهٔ ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در تهران – ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ بورلی هیلز طراح و تولیدکننده سرشناس ایرانی-آمریکایی لباس‌های مردانه و عطر و ادکلن بود.  او معمولاً به نام تجاری «بیژن» شناخته می‌شد.

تخصص اصلی بیژن پاکزاد در طراحی لباس مردانه و عطر بود. البته او در کنار این دو، دست به ساخت یک کلت طلایی و طراحی ماشینهای رولز رویس و بنتلی نیز زد.آقای پاکزاد اولین قدم خود در صنعت مد را با افتتاح فروشگاه پلنگ صورتی و واردات برندهای معروف به ایران برداشت. پس از موفقیت مغازۀ پلنگ صورتی و به شهرت رسیدن آن، پاکزاد دست به بازگشایی بوتیک دیگری در ایران زد که نسبت به پلنگ صورتی در جایگاه بسیار بالاتری قرار داشت و محل رفت‌وآمد افراد مشهور ایرانی همچون اعضای خانوادۀ پهلوی و سفرای کشورهای مختلف بود.از آنجایی که ایران از نظر مد برای بیژن مکان کوچکی بود، ابتدا به اروپا مهاجرت کرد و پس از مدت کوتاهی به آمریکا رفت. او در آمریکا با کمک سرمایه گذار معروف ایرانی داریوش محبوبی دست به تاًسیس مغازۀ خود در بورلی هیلز زد. بیژن برای اینکه سطح کار خود را به دیگران اثبات کند، از اولین روز افتتاح بوتیکش هیچ کس را بدون وقت قبلی درفروشگاهش نمی‌پذیرفت. فروشگاهی که در مدت کمی به گران‌ترین بوتیک جهان معروف شد و حتی شایعه شد که برای ورود به آن متقاضیان باید حداقل درآمدی معادل یک میلیون دلار در سال داشته باشند. پس از مرگ بیژن پاکزاد فرزندان و شریک او آقای محبوبی به گرداندن شرکت بیژن ادامه دادند و تا به امروز‌‌ همان کیفیت قبلی را در محصولات او نگه داشته‌اند.

بیژن در سال ۱۳۵۲ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۷۶ میلادی فروشگاه ویژه خود را در بلوار رودیو درایو واقع در بورلی هیلز افتتاح کرد. بازدید از این فروشگاه تنها با داشتن وقت قبلی امکان‌پذیر است.پیژن همچنین به خاطر داشتن اتومبیل‌هایی نظیر بنتلی آزور زرد رنگ با تزیینات داخلی مشکی و صندلی تمام چرم و سیستم داخل آن ، مرسدس بنز اس‌ال‌آر مک لارن مشکی، فراری اف۴۳۰ زردرنگ، رولزرویس فانتوم کوپه زرد رنگ و بوگاتی ویرون معروف بود. مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌پوش‌ترین‌های (خوش تیپ ترین‌ها) جهان خود قرار داد.بیژن در روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ در محل کارش در خیابان رودئو در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت. مراسم بزرگداشت بیژن دو هفته بعد از مرگش در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس برگزار شد که در آن ۷۰۰ مهمان اختصاصی از جمله هنرمندان ایرانی ساکن آمریکا و ۱۲۰۰ مهمان عادی حضور داشتند؛ در این مراسم پیام تسلیت برخی از افراد غیر حاضر از جمله فرح پهلوی قرائت شد. جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا نیز پیامی به مناسبت مرگ بیژن پاکزاد ارسال کرده‌بود که توسط نیکولاس پاکزاد، پسر بیژن قرائت شد

مهلا زمانی

چه کسی فکرش را می کرد زنی ایرانی در ایتالیا، مهد مُد دنیا، بین پنجاه مدیست طراز اول جهانی، تحسین و تقدیر شود آن هم به خاطر اصیل​ترین ارزش لباس زن ایرانی یعنی پوشیدگی. برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، لوح افتخار را به عنوان طراح برتر لباس​های پوشیده به جای لباس​های عریان به این بانوی ایرانی اهدا کرد.مهلا زمانی هنرمندی است که نه تنها هنرمندان و بازیگران سرشناس ایرانی به او رو آوردند بلکه آوازه شهرتش به هالیوود هم رسیده و کاترین زتاجونز، بازیگر نامدار جهانی، لباس او را بر روی فرش قرمز و در مقابل دوربین صدها رسانه جهانی بر تن کرد. او از پیشگامان تلفیق طرحها و نمادهای پوشاک سنتی و بومی ایران با پوشاک مدرن و امروزی است . زمانی که تحصیل کرده انگلستان است امروز مدیر موسسه فرهنگی و هنری فخر اندیشه و صاحب امتیاز برند لوتوس و مجله ای با همین عنوان است. او تا به امروز نمایشهای متعدد زنده لباس بانوان در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است؛ از جمله نمایشگاه فیتور اسپانیا، نمایشگاه فرهنگ و هنر ملل در دهلی و نمایشگاه آلتامدا و آلتارما که در ایتالیا برگزار شد.

زهرا یاراحمدی

از گالری پر زرق و برق بیژن و لباسهای چندمیلیون تومانی مهلا زمانی که بگذریم، طراحانی را پیدا می‌کنیم که هدف اصلیشان طراحی لباس برای نسل جوان ایرانی است. یکی از این طراحان زهرا یاراحمدی است.زهرا یاراحمدی در سالهای ابتدای جوانی در رشتۀ اقتصاد تحصیل و مدتی نیز برای شرکتهای بیمه کار کرد تا اینکه به سبب مهاجرتش به ایتالیا تصمیم به ورود به رشتۀ طراحی فشن گرفت. خانم یاراحمدی پس از پایان تحصیلاتش در انستیتو تخصصی فشن ایتالیا- پلی مد-ا به ایران بازگشت و برند خود به نام دژاوو را راه اندازی کرد.گروه دژاوو در ابتدا به دلیل سختگیری‌های فراوان به صورت زیرزمینی کار می‌کرد اما به سبب گشایشهای فرهنگی و نرمش مسئولان در برابر صنعت مد، تبدیل به یک خط تولید لباس رسمی در ایران شد و با شرکت در جشنوارۀ مد فجر از سوی مردم به عنوان “برندِ بر‌تر” انتخاب شد.خانم یاراحمدی سعی کرده‌ همگام با استفاده از رنگهای شاد و طرحهای ایرانی ، کارهای خود را مدرن و ارزان نگه دارد. همین نوآوری و دسترسی آسان به لباسهای برند دژاوو باعث شده است که این خط تولید لباس به یکی از نامهای معروف در صنعت لباس ایران تبدیل شود و حتی آوازۀ آن به خارج از مرزهای کشور برسد.

سهیل عباسی

سهیل عباسی طراح خوش فکر ایرانی است که در مراکز معتبر ایران به تدریس مشغول است. او در ابتدا رشته متالوژی را در دانشگاه علم و صنعت تهران گذراند. علاقه او به عرصه طراحی لباس سبب شد که به صورت حرفه‌ای و متمرکز دوره ۶ ماهه‌ای را در بخش دپارتمان طراحی لباس دانشگاه UCSI مالزی بگذراند. او از سال ۲۰۰۶ به عضویت IFF به عنوان طراحان فشن اسلامی درآمد.او نمایش‌های زنده بسیاری در سال‌های ۲۰۰۶،۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ در مالزی برگزار کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز نمایش زنده دیگری از وی در استانبول برگزار شد.عباسی نخستین کسی بود که نمایش زنده لباس را در دانشگاه الزهرا برگزار کرد. همکاری با آلبرت کینگ طراح مشهور مالزیایی نیز در فعالیت‌های این طراح ایرانی دیده می‌شود.

آنا ثانی

"آنا ثانی" یکی از کسانی است که برای لباس و پوشش جامعه اهمیت زیادی قائل شده و با دیدگاهی زیبایی‌شناسانه و ایده‌هایی خلاقانه به یکی از معروفترین و پرکارترین افراد فعال در این عرصه تبدیل شده است. او علاوه بر طراحی لباس اجتماع، لباس‌های زیادی برای بازیگران مختلف طراحی کرده که یک نمونه از آنها را در اختتامیه جشنواره فیلم فجر بر تن مریلا زارعی دیدیم. او همچنین فعالیت‌هایی در زمینه دستیاری طراح صحنه و لباس در کارهای مختلفی مانند سریال تلویزیونی "یک مشت پر عقاب"، فیلم‌های سینمایی "کلاغ پر"، "پنالتی" و "پروانه شو" و تئاترهایی مانند "همچو کوچه بی‌انتها" داشته است.

بهناز صراف پور

هنگامی که بهناز صراف پور، طراح لباس ایرانی تبار در سال ۲۰۰۱ طراحی و تولید مستقل لباس های خود را شروع نمود، بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پیش بینی نمودند که طراحی ها و لباس های سطح بالا و خاص او و هم چنین لباس های رسمی طراحی شده توسط صراف پور، به سرعت مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته و فروش بالایی پیدا نماید. اکنون پس از شش سال، صراف پور تبدیل به یکی از موفق ترین چهره های دنیای مد شده است؛ طراحی های او دارای زمینه هایی روشن و براق در کنار سلیقه و سبک خاص و متمایز صراف پور در استفاده از تور و روبان می باشند.

صراف پور که متولد تهران می باشد، در سیزده سالگی به همراه خانواده اش ایران را ترک نموده و ابتدا به انگلستان و سپس به فیلادلفیا مهاجرت نموده است. او در مصاحبه ای که به تازگی با یو. اس.اینفو از طریق پست الکترونیکی (ای-میل) انجام داده است، گفت که او در دوران کودکی و نوجوانی اش به تمامی چیزهایی که دارای خلاقیت و نوآوری بصری بوده اند، علاقمند بوده است. صراف پور در این مصاحبه گفت: “مادر من دانشجوی رشته هنر بود و کارهای او اولین مشوق و عامل تاثیرگذار در من به شمار می رود.صراف پور در دانشکده معتبر طراحی پارسونز ثبت نام نمود و موفق شد که پیش از پایان تحصیلاتش، به عنوان کارآموز در خانه مد آن کلاین مشغول به کار شود. این دوران کارآموزی، موجب کسب تجربیاتی عملی در صنعت طراحی و مد و هم چنین شکوفایی و صیقل خوردن استعدادهای طراحی او شد. در طی همین دوران، صراف پور با طراحان لباس معتبر و با استعدادی مانند نارسیسو رودریگوئز ، لوییس دل اولایو و ریچارد تیلور نیزهمکاری نمود. به زودی ایزاک میزراحی ، متوجه استعدادها و قابلیت های صراف پور شده و او را استخدام نمود و به صراف پور کمک نمود تا به صورتی حرفه ای به طراحی لباس بپردازد. صراف پور از میزراحی به عنوان استاد و راهنمای خود نام می برد.سپس صراف پور به عنوان طراح لباس مجموعه بارنیز در نیویورک – نام رسمی یکی از برجسته ترین و ممتازترین فروشگاه های بزرگ منهتن – مشغول به کار شد. طراحی های او در این مجموعه مورد استقبال چشمگیر دنیای مد و لباس قرار گرفت و آنا وینتور ، ادیتر ارشد مجله وگ نیز تبدیل به یکی از جدی ترین حامیان و طرفداران کارهای صراف پور شد. صراف پور در سال ۲۰۰۱، طراحی ها و لباس های خود را با نام خود وارد بازار نمود و بدین ترتیب موقعیت خود را به عنوان یکی از تازه واردان به این صنعت مستحکم نمود.صراف پور علاوه بر لباس هایی که با نام خود طراحی و تولید می نماید و جزو گران ترین محصولات در بازار لباس به شمار می روند، به تازگی خط تولید جدیدی را برای همکاری با تارگت – فروشگاه های زنجیره ای عظیمی که لباس های ارزان قیمت می فروشند – به راه انداخته است. پس از آن که میزراحی، دوست قدیمی صراف پور در سال ۲۰۰۶، همکاری با فروشگاههای تارگت را آغاز نمود، صراف پور نیز به تبعیت از او تصمیم گرفت تا دست به تولید لباس هایی ارزان قیمت با سبک طراحی خاص خود بزند. صراف پور چهارمین طراح لباسی می باشد که توسط فروشگاه های تارگت برای همکاری با برنامه “فروش بین المللی” لباس های زنانه این فروشگاه های زنجیره ای انتخاب شده است.

- اکنون و در نتیجه همکاری با تارگت، طراحی ها و لباس های صراف پور دیگر صرفاً خاص بازارهای ممتاز و برجسته لباس نمی باشند. حتی گفته می شود که شهرت و معروفیت رو به رشد صراف پور، مورد تحسین و تشویق زنان هموطن او در ایران نیز قرار گرفته است. در نوامبر سال ۲۰۰۶، یک زن ایرانی که به ایالات متحده آمریکا سفر نموده بود، از تصویر صراف پور در یکی از فروشگاه های تارگت عکس گرفت و سپس این عکس را با عنوان “من بهناز را دوست دارم” در تارنمای Iranian.com که تارنمایی در مورد مسایل فرهنگی و سیاسی ایران می باشد، قرار داد. این تارنما هم چنین در دهم نوامبر ۲۰۰۶، صراف پور را به عنوان “ایرانی برگزیده روز” انتخاب نمود.

- این طراح لباس اظهار داشت که وقایع و رویدادهای فرهنگی و تاریخی همواره تاثیر مستقیمی بر او داشته اند. به عنوان مثال، لباس های فصل پاییز ۲۰۰۷ او تا حدی متاثر از فیلم کملوت محصول سال ۱۹۶۷ که در آن هنرپیشه ها لباس های قرون وسطایی بر تن دارند، می باشد. صراف پور با دوباره طراحی نمودن لباس های طرح قرون وسطی با پارچه و بافت های جدید و برش های خطی شکل، تلاش نموده است تا حال و هوای عاشقانه آن دوران را با توجه به نیازها و سلیقه زنان دوران معاصر بازآفرینی نماید.

اکنون بسیاری از زنان برجسته ومشهور و هنرپیشگانی مانند کیت بلانشت ، مندی مور ، سلما بلیر و کول سوینی از خریداران لباس های صراف پور می باشند. صراف پور قصد دارد تا در زمینه تولید سایر لوازم و وسایل زنانه گران قیمت نیز فعالیت نماید، گرچه طراحی و تولید لباس به عنوان زمینه اصلی فعالیت های شرکت او باقی خواهد ماند.

ساره نوری

ساره نوری طراح لباس ایرانی  در تهران متولد شده و در سن ۱۰ سالگی  به آمریکا مهاجرت کرده است ، وی در سال ۲۰۰۴  در رشته ی طراحی گرافیک از دانشگاه  فارق التحصیل شد و به عنوان یک طراح گرافیک مشغول به کار شد.ساره نوری در سال ۲۰۰۹ به دلیل اینکه نتوانست لباس عروس مورد علاقه خود را پیدا کند شخصاً لباس عروسش را طراحی کرد و این امر الهام بخش او برای راه اندازی خط لباس عروس بود. او در سال ۲۰۱۱ با کالکشنی از ۶ لباس شروع به کار کرد.لباس عروس های او دوباره در سال ۲۰۱۲ در هتل لندن نیو یورک در انظار بین المللی قرار گرفت که شامل ۴ کلکسیون با۴۵ لباس بود که از ساتن ارگانزا و.. درست شده بودند.اکنون کار خط تولید لباس عروس ساره نوری در فروشگاه های سراسر دنیا به فروش میرسد از جمله کالیفرنیا، آلاباما ،کلورادو ، مریلند، پنسیلوانیا، کالیفرنیای جنوبی، فلوریدا، اهایو، مینسوتا ،ویرجینیا ، نیو جرسی، کانادا، توکیو، دبی ،ترکیه، استرالیا، ژاپن، لندن و … کارهای ساره در مجله های معتبری از جمله Brides Magazine, Engaged Magazine, Grace Ormonde Wedding Style Magazine, Weddings Unveiled و… به چاپ رسیده است همچنین مدل های وی به شبکه های تلوزیونی نیز راه یافته.

 -او لباس عروس افراد مشهوری چون دیانا دیگارمو( برنده مسابقه آمریکن آیدل ) و کارسا کمرون ( دختر شایسته آمریکا در سال ۲۰۱۰) و … را نیز طراحی کرده است.

و......

طراحی مد (به انگلیسی: Fashion Design) هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی(حسّیک) و یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متاثر از عرض‌های جغرافیایی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مد به طرق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند، بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آنها با تلاش برای طراحی لباس‌های زیبا و باب طبع جامعه سعی در ارضاء تمایل مصرف کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس‌های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان بر است، متخصصین این حرفه در عین حال باید بتوانند به طور دقیق زمان تغییر سلیقهٔ مصرف کننده را پیش بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.طراحان مد تلاش می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و دل انگیزی باشد، آنها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. آنها برای انجام این مهم محدوده‌ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده‌ای از رنگها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباس‌های روز و معمولی بیشترین میزان لباس‌های مصرفی را تشکیل می‌دهند و در محدودهٔ سبک‌های قراردادی متداول و مرسوم قرار دارند، لباس‌های رسمی و لباس‌های شب که برای مراسم خاص و مهمانی‌ها استفاده می‌شوند نیز مطلوب هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.برخی از لباس‌ها به طور خاص برای یک شخص ساخته می‌شوند. دوخت سفارشی (به فرانسوی: Haute couture) یا خیاطی قراردادی از جمله روش‌هایی هستند که برای این منظور به کار می‌روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس‌های روز و معمولی طراحی می‌شوند.

Telegram: Mozhanmod

Instagram: Amozeshgahemozhan

website : sarayemozhan.com

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید