مهارت آموزان دیروز، کارآفرینان امروز

مهارت آموزان دیروز، کارآفرینان امروز

آموزش های فنی و حرفه ای می تواند از طریق دانش افزایی، موجب افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء دهد، بنابراین گرایش جوانان به آموزش های فنی و حرفه ای می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری برای افراد جویای کار داشته باشد. 
آموزش های فنی و حرفه ای می تواند به ارتقای اعتماد به نفس مهارت آموزان، شناسایی و درک فرصت های کارآفرینی و تغییر در نگرش افراد کمک کند که این موارد، مباحث مهمی در کارآفرینی محسوب می شوند. 
فاطمه رحیمی نژاد موسس و مربی یکی از آموزشگاه های خیاطی در استان گیلان از مهارت آموزان دیروز و کارآفرینان امروز است؛ از سن 13 سالگی مهارت در رشته خیاطی را در یکی از مراکز دولتی آموزش های فنی و حرفه ای استان گیلان گذرانده و در کنار کسب آموزش های مهارتی، در رشته مهندسی معماری نیز ادامه تحصیل داده است. 
وی که علاوه بر آموزشگاه خیاطی دارای مزون لباس عروس نیز هست، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره قرار گرفتن در این حرفه و ایجاد کارآفرینی بیان داشت: از سال 91 مجوز تاسیس آموزشگاه خیاطی را دریافت کرده و در سال 92 مزون عروس را راه اندازی کردم که برای چندین نفر اشتغال ایجاد شده است. 
وی با بیان اینکه شرط دریافت مجوز برای تاسیس آموزشگاه خیاطی سن 25 سال به بالاست، اظهار داشت: اما چون در المپیاد ملی مهارت در سال 91 در رشته خیاطی مدال افتخار کسب کردم، توانسته ام در سن پایین تر از 25 سال یعنی در 21 سالگی آموزشگاه تاسیس کنم. 
رحیمی نژاد به عنوان جوان ترین داور در مسابقه های ملی مهارت نیز حضور داشت و سالانه حدود یکصد نفر در آموزشگاه خیاطی رحیمی نژاد آموزش های مهارتی این رشته را فرا می گیرند. 
زهرا بهارمست یکی از کارآموزان او امسال در هجدهمین دوره مسابقه های ملی مهارت در رشته فناوری مد (خیاطی) از شهرستان فومن موفق به کسب مدال طلا شد. 
بهارمست دارنده مدال طلای رشته خیاطی نیز هست و بیان داشت: 2 سال در آموزشگاه طراحی دوخت رحیمی نژاد دوره های تخصصی را فرا گرفتم و اکنون در مزون لباس مشغول به کار هستم. 
وی خاطرنشان کرد: با نظر مربی ام و آموزش ها و کمک های او در هجدهیمن دوره مسابقه های ملی مهارت در رشت خیاطی شرکت کردم و بعد از 18 سال مدال طلای این رشته را برای استان گیلان به ارمغان آوردم. 
وی با بیان اینکه مسابقه های ملی مهارت برای گروه سنی زیر 21 سال است، تصریح کرد: در سن 21 سالگی برای اولین بار در این رقابت ها شرکت کردم. 
بهارمست ضمن قدردانی از رحیمی نژاد برای کسب مدال طلا رقابت های مسابقه های ملی مهارت اضافه کرد: در کنار مربی ام رشته خیاطی را ادامه می دهم. 
هجدهمین دوره رقابت های ملی مهارت از بیست و سوم تا بیست و هشتم مردادماه گذشته در البرز برگزار شد که 13 نفر از جوانان زیر 21 سال دارای مهارت از استان گیلان در رشته هایی از جمله طراحی وب، فناوری مد، کابینت سازی چوبی، سازه های چوبی، آشپزی، قنادی، لوله کشی، طراحی فضای سبز، کنترل صنعتی، فناوری خودرو و ... در این رقابت ها شرکت کردند که فرشید نام آور از رشت نیز در این رقابت ها در رشته فناوری خودرو دیپلم افتخار گرفت. 
مسابقه های ملی مهارت هر سال در استان های مختلف کشور برگزار می شود و در جریان برگزاری این رقابت ها، برگزیدگان کشوری برای تشکیل تیم ایران برای حضور در رقابت های جهانی انتخاب می شوند. 
مسابقه های جهانی مهارت سال 2019 در روسیه برگزار خواهد شد. 

**خانواده ها به مهارت آموزی فرزندانشان توجه کنند 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان نیز درباره اهمیت آموزش های مهارتی و نقش آن در اشتغالزایی و کارآفرینی به ایرنا گفت: مهارت آموزی به صورت هدفمند در کنار تحصیل ، نقش مهمی در ایجاد فرصت های شغلی دارد. 
رحیم عطائی پور با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش های مهارتی و فرهنگ سازی این آموزش ها افزود: اطلاع رسانی و فراگیر کردن هرچه بیشتر آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه خانواده ها بایستی نسبت به استعدادیابی مهارتی فرزندان خود اهتمام داشته باشند، اظهار داشت: لازم است خانواده ها در کنار کسب دانش فرزندان خود، به مهارت آموزی آنان نیز توجه داشته باشند که در آینده شغلی نقش مهمی دارد. 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان خاطر نشان کرد: جوان دارای تحصیل و مهارت در حوزه دستیابی به کسب و کار و ایجاد کارآفرینی در هر شرایطی موفق است. 
بر اساس آخرین آمار، 22 مرکز دولتی فنی و حرفه ای، یک مرکز سنجش مهارت و 850 آموزشگاه آزاد ارائه خدمات مهارتی در استان فعال است. در پنج ماه گذشته، 16 هزار و 89 نفر در گیلان آموزش های مهارتی را فرا گرفتند. 

Telegram: Mozhanmod

Instagram: Amozeshgahemozhan

website : sarayemozhan.com

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید