دراپینگ لباس

دراپینگ لباس

دراپینگ لباس چیست و چرا طراحان لباس باید دراپینگ را فرا گیرند؟

دراپینگ لباس بخش مهمی از طراحی لباس است. فرآیند جایگذاری و سنجاق زدن پارچه به صورت یک طرح سه بعدی بر روی مانکن خیاطی، دراپینگ گفته می شود.

در دراپینگ یک لباس می توان از نقشه طراحی به عنوان مبنا استفاده کرد، یا اینکه طراح لباس می تواند از طریق بازی با پارچه و سنجاق زدن پارچه به روش های خلاقانه و گوناگون فرآیند طراحی لباس را آغاز کند. پس از اتمام کار، پارچه از روی مانکن خیاطی جدا شده و برای تهیه الگوی دوخت لباس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دراپینگ لباس معمولاً با استفاده از پارچه های ارزان قیمتی چون متقال و کتان انجام می شود تا پیش از برش الگو در پارچه ی اصلی تمام ایرادات لباس و طراحی رفع گردد. با این حال مهم است که دراپینگ با استفاده از پارچه ای انجام شود که تا حدودی در میزان چین و شکن مشابه پارچه اصلی و دوخت نهایی لباس باشد. پارچه های ارزان قیمت زیادی در وزن های متفاوت وجود دارد که می توانید آنها را پارچه فروشی ها تهیه کرده و برای این منظور از آنها استفاده کنید.

طراحان لباس دراپینگ را در بخش های جلو سینه، پشت سینه، جلو دامن، پشت دامن و... انجام می دهند و تنها سمت راست لباس به این صورت طراحی می شود، مگر اینکه طرح لباس نامتقارن باشد که در این صورت باید برای سمت چپ بدن نیز دراپینگ تهیه شود.

 

فرآیند تهیه دراپینگ لباس به شرح زیر است :

قسمت هایی از پارچه بریده و آماده می شود. این مورد در بر گیرنده اندازه گیری ، برش ، اتو و علامت گذاری خطوط مهم و مرجع است.

پس از آماده سازی قطعات پارچه ، دراپینگ لباس آغاز می شود . پارچه بر روی مانکن خیاطی به شکل های مختلف قرار گرفته و مناسب ترین حالت از نظر طراح، روی مانکن سنجاق می شود تا شکل و فرم مناسب لباس آماده شود.

وقتی طراحی مطلوب حاصل شد ، پارچه در حالی که هنوز روی مانکن خیاطی سنجاق شده است علامت گذاری می شود که جای درز ها و خطوط مختلف پارچه معلوم گردد.

هنگامی که علامت گذاری به پایان رسید ، پارچه طراحی شده از روی مانکن خیاطی جدا شده و برای اصلاح نهایی روی میز قرار می گیرد . در اصلاح نهایی از خط کش صاف و خط کش طراحی برای اتصال ، صاف کردن و نهایی کردن محل علامت ها استفاده می کنند.

هنگامی که اصلاح نهایی صورت گرفت ، خطوط درزها به پارچه اضافه شده و پارچه های اضافی برش خورده و قیچی می شود.

 

سپس پارچه ها توسط سنجاق به یکدیگر متصل شده و دوباره روی مانکن خیاطی قرار می گیرد تا به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تمامی زواید و قسمت های اضافی از دراپینگ حذف گردد.

هنگامی که تمامی قطعات دراپینگ آماده شد، همگی آنها توسط سنجاق به هم متصل شده و برای بررسی نهایی روی مانکن خیاطی قرار می گیرد تا از همه جهت بررسی شده و رفع ایراد صورت گیرد.

زمانی که طراح از همه نظر از ظاهر و اندازه دراپینگ لباس تهیه شده راضی بود ، پارچه از مانکن خیاطی جدا شده و بر روی سطح صافی قرار گرفته  اتو می شود. سپس طرح دراپینگ با تمامی خطوط، درزها و طرح ها به روی کاغد منتقل شده تا الگوی تهیه لباس اصلی را شکل دهد.

 

چرا طراحان لباس باید دراپینگ لباس را یاد بگیرند؟

در حالی که بیشتر شرکت های طراحی و دوخت لباس دیگر از دراپینگ بعنوان بخشی از فرآیند طراحی لباس استفاده نمی کنند، ولی دراپینگ یک مهارت کلیدی است که طراحان را قادر می سازد چگونگی آماده سازی یک طرح کاملاً متناسب با بدن فرد را درک نموده و با استفاده از این روش لباس هایی با کمترین درصد عدم تناسب را برای مشتریان عرضه کنند.

اگر لباسی که برای نمونه ارائه می شود متناسب نباشد ، طراحی که با چگونگی روش دراپینگ لباس آشناست می تواند به سرعت دریابد برای متناسب و زیباتر شدن لباس و رفع مشکلات آن باید از چه طریقی اقدام کند و از این طریق در فروش بیشتر لباس و موفقیت شرکت تولید کننده نقش بسزایی خواهد داشت.

 

با این حال هنر دراپینگ لباس هنوز به طور کامل به دست فراموشی سپرده نشده. در بهترین خانه های مد و طراحی لباس اروپا بیشتر لباس ها از طریق دراپینگ تهیه می شود.

در موقع طراحی لباس به روش دراپینگ طراح می تواند فوراً نتیجه طراحی خود و نحوه قرار گیری لباس روی بدن را ببیند و اگر هر گونه ایراد و مشکلی در طراحی لباس وجود داشت، فوراً آن را اصلاح نماید.

 

علاوه بر این در برخی موارد طراحی لباس تنها از طریق کشیدن روی کاغذ غیر ممکن بوده و لازم است که حتماً طراحی از طریق دراپینگ لباس و سه بعدی سازی صورت گیرد. همچنین برخی از پارچه ها وجود دارند تا حتماً بر روی یک مانکن خیاطی سنجاق شده تا طراح بتواند در استفاده از آن پارچه به عنوان پارچه لباس در تولید انبوه اطمینان حاصل کند.

Telegram: Mozhanmod

Instagram: Amozeshgahemozhan

website : sarayemozhan.com

 

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید