اتو کردن صحیح در خیاطی

اتو کردن صحیح در خیاطی

طریقه اتو کردن صحیح در خیاطی :

برای اتو کردن باید از وسایل مختلفی برای قسمتهای مختلف استفاده کنیم.وسایلی که بیشترین کاربرد رو دارن و ضروری هستند عبارتند از :

1-     اتوی بخار : که فکر میکنم الان همه تو خونه هاشون دارن.

2-     یک اتوی سرد که برای پرس کردن درزها بعد از اتو بکار میره.برای اتوی سرد میتونید اگه اتوی قدیمی دارید که مخزن بخار نداره از همون استفاده کنید،یا اگه اصلا اتوی قدیمی ندارید،یه سنگ مرمر رو تمیز بشورید و از همون استفاده کنید.از وسیله پرس به این صورت استفاده می کنیم که زمانی که داریم یک درز رو اتو می کنیم بعد از اتو کردن هر تکه از درز،وسیله پرس رو روی اون قسمت میذاریم و یه مقدار دیگه از درز رو اتو می کنیم ،وسیله پرس رو روی قسمت بعد میذاریم و به همین ترتیب کل درز اتو شده و بعد پرس میشه.به این ترتیب درزها بسیار تمیز به نظر میرسن و اتوشون به هم نمیخوره.

3-     میز اتو : که برای اینکه درزها رو روش گذاشته و اتو کنیم استفاده میشه.

4-     ژانت : وسیله کوچیکیه که برای اتو کردن مچ و سر آستین و یقه و شانه استفاده میشه.بیشتر میز اتوها این وسیله رو در کنارشون دارن.

5-     بالشتکهای اتو : که در اندازه های مختلفی هستند و برای اتو کردن قسمتهای منحنی شکل لباس استفاده میشن.مثل قسمت برجستگی سینه تو لباسهای چسبون،درز حلقه آستین و .... این بالشتکها رو میتونید خودتون هم درست کنید. یکی از انواع بالشتک که اگه همین یه دونه رو داشته باشید هم کافیه تو شکل زیر دیده میشه.

6-     دستمال اتو کشی : یه پارچه است که وقتی میخوایم روی پارچه رو اتو کنیم ،برای جلوگیری از برق افتادن پارچه ،اون رو روی پارچه میندازیم.دستمال اتو کشی باید نخی و بدون پرز باشه مثل چلوار یا کتان.بهتره که سفید رنگ باشه.و همیشه زمانی که میخواید روی پارچه رو اتو کنید،حتما دستمال اتو کشی رو نمدار کنید و روی پارچه بندازید.این کار برای بعضی از پارچه ها لازمه،اما چون نام بردن همه این پارچه ها کار سختیه،بهتره که شما همیشه این کار رو انجام بدید.

7-     آبپاش : که برای نمدار کردن پارچه در زمان اتو کردن استفاده میشه.

وسایل دیگه ای هم هستن که مخصوص پارچه های مخمل و پرز دار هستن که وقتی خواستم در مورد این نوع پارچه ها توضیح بدم ،در مورد وسیله اتو کردنشون هم خواهم گفت.

و اما در مورد اتو کردن درزها:

1-     قبل از اتو کردن،حتما از جنس پارچه مطلع بشید که بتونید درجه اتو رو متناسب با پارچه انتخاب کنید.اگه نمیدونید جنس پارچتون چیه،یه تیکه از پارچه رو که اضافه اس و لازم ندارید بردارید و اتو رو با درجه حرارت ملایم روش بذاریدو کم کم درجه اتو رو بیشتر کنید تا بفهمید که چه درجه ای برای اتو کردن اون پارچه مناسبه و باعث سوختن و خراب شدن پارچه نمیشه.

2-     همیشه به موازات راه پارچه ،اتو کنید.چون اگه از بیراه،پارچه رو اتو کنید،پارچه کش میاد.و زمانی هم که دارید اتو می کنید ،خودتون پارچه رو نکشید.فقط با دست چپتون سطح پارچه رو صاف کنید.

3-     بعد از چرخ کردن درز ،قبل از اینکه جادرز رو باز کنید ،اول یه بار روی خط دوخت رو اتو کنید و بعد جادرز رو با انگشتان دست چپ به طرفین باز کنید و با نوک اتو خط درز رو اتو کنید.

4-     درزهای صاف رو روی میز اتو ،و درزهای منحنی رو روی بالشتک اتو کنید.

5-     برای اتو کردن درزهای منحنی ،اول جادرز رو چرت بزنید و بعد اون رو روی بالشتک گذاشته و اتو کنید.

6-     بعد از اینکه درزها رو در پشت پارچه اتو کردید،یک بار هم درزها رو از روی پارچه اتو کنید.یادتون نره که روی پارچه دستمال اتو بندازید.

7-     هرگز ضخامت جا درزها و ساسونها رو روی پارچه اتو نکنید،چون روی بعضی از پارچه ها بخصوص انواع ساتن،جای اونها باقی میمونه و به هیچ عنوان برطرف نمیشه.برای این کار دو تکه باریک کاغذ سفید برش رو قیچی کنید و زیر ضخامت جادرزها بگذارید.و بعد روی درزها رو اتو کنید.به این ترتیب کاغذ مانع افتادن جای درزها روی پارچه میشه.در مورد ساسونها و پنسها هم این کار رو انجام بدید.

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید